Den ljusnande framtiden är vår

There’s been an awakening. Have you felt it?20180318_135513

Äntligen lite (eller faktiskt en massa) sol! Det har varit så himla härligt i helgen. Blått och ljust. Känns också bra att få i sig lite D-vitamin (utan att det är i tablettform). Jag märker stor skillnad på mitt humör efter den här helgen. Solljus gör verkligen underverk!

Jag och pappa stack till Gyllbergen igår för en riktig glidartur med termoskaffe, smörgåsar och hela fadderullan. Dit tänker jag åka fler gånger, och inte bara vintertid. Naturreservatet torde lämpa sig ypperligt för terränglöpning.

Fortsatt fint väder idag så då passade jag på att springa från Smedjebacken till Ludvika, med lite extra. Generöst med motvind men vad gör det? Det räckte med en ulltröja och min tunna vindjacka. Jag hade dock lite svårt att välja skor. Drog en ordentlig vurpa efter fem kilometer men man behöver ju inte vänster handled i löpning så… äsch. Tur klockan höll i alla fall.

Jag tycker mitt springande går framåt. Fyra pass denna vecka, varav två av högre kvalitet. Ett av dem var ett riktigt pannbenspass där jag på band simulerade ett jämnt disponerat millopp. Någonting jag aldrig skulle klara av utomhus i verkligheten.

Jag sprang passet dels för att se hur pulsen skulle utveckla sig men också för att se status på formen. Nu vet jag ju inte hur pass bra kalibrerat bandet var, men jag fick slita mycket ont i alla fall så det diffade nog inte jättemycket mot vad jag ställde in det på. Se bild på eländet nedan:
pulsen
Det högsta jag lyckats mäta upp själv är 195-196 slag på en backintervallserie för ett par år sedan så jag lyckades pressa mig ganska hårt här. Jag har planer på att göra ett lite mer kontrollerat test inom kort, antagligen hos Tynell activity i Falun. Med lite laktatmätning och slikt.

Det andra passet var ett enkelt men tufft pass om 5×1000m med lång vila. Också det på löpband. Det är fortfarande för lurigt ute, men snart går det nog att springa på riktigt. Skulle självklart avstått från antingen det ena passet eller det andra för jag översteg hårt/löst-ration ganska mycket. Jag får väl ta det lite lugnare nästa vecka.

En duktig löpare sa en gång: ”Känns det bra ska man hoppa över sista intervallen”…

Kanske ligger någonting i det. Utöver dessa två pass och dagens längre tur så tillkom även ett distanpass i början av veckan.

Och ÄNTLIGEN kom jag igång lite smått med simningen. Förvisso bara två kortare pass men ändå. Kändes riktigt dåligt! Nästa gång jag tar en sån här lång paus så ska jag nog fundera på om det ens är värt att fortsätta. Skämt åsido, det var nog årets jobbigaste träningpass. Men nu är de gjorda! Nästa borde bli lite enklare. Om jag inte väntar en månad till.

Veckans styrkepass med kollegorna förstörde mig totalt. Death by kettlebells! Träningsvärken kommer säkert behöva en vecka på sig att gå över. Men det är bra med de här passen, jag är ju så dålig på att få till nån styrketräning på egen hand.

Min utmaning från Gösta Samuelsson Bil AB#körkortinnanstadsloppet går sådär… Jag tycker rentav det går dåligt och då är det körningen jag har svårt för. Jag inser så klart att jag måste åka mer. Jag stressar upp mig, är nervös för allt runtomkring och kör överdrivet defensivt. Jag försöker att planera körningen så bra det bara går men det blir inte tillräckligt bra.

I nuläget tror jag inte att jag kommer klara det. Teorin känns tvärtom. Där skulle jag nog klara kunskapsprovet om jag gjorde det imorgon. Jag har gett mig själv en läxa till kommande vecka att arbeta med avslappningsövningar. Det kommer säkerligen gynna mig även i andra situationer än bilkörning. Serenity now!

Den kommande veckan har jag en inbokad körlektion och även det som kallas Riskettan. Om jag förstått det rätt så handlar det om hur alkohol, droger osv påverkar ens körning. Jag ska försöka övningsköra mer. Borde bli lite enklare nu när asfalten börjat titta fram.

Om man sammanfattar veckans träning så har det varit en helt okej volym och blandad kompott.

Precis över nio timmar och under den tiden hann jag detta:

Löpning: 61km (varav 38km utomhus +23km på band)
Simning: 4km
Spinning: 1h
Styrketräning: ~en halvtimme med en massa kettlebellsövningar
Längdskidåkning: 19,5km
+ lite stående i plankan och crosstrainer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s